måndag 29 november 2010

Jesper Nordin och Stora Christ Johnsonpriset.

Det har skrivits om att Jesper Nordin fått ganska litet uppmärksamhet för Stora Christ Johnsonpriset, Sveriges största tonsättarpris, som han tilldelades av Kungl. Musikaliska Akademien. Gunilla Brodrej jämförde det med Augustpriset: Christ Johnsonpriset har en nästan dubbelt så stor prissumma, men får i jämförelse en ytterst liten bråkdel i uppmärksamhet. Jag kan hålla med om att det är trist. Samtidigt är det också i någon mån en avspegling av inte konstformernas men av prisens publika förankring, och prisens syften. Även om Nordin fått ett pris för orkestermusik, det vill säga musik som har en potentiellt stor publik, så går det inte att jämföra det med Augustpriset, som visserligen belönar kvalitetslitteratur men samtidigt är ett pris för den kommersiella bokbranschen. Augustpriset inrättades av Svenska Förläggareföreniningen som ett "bokbranschens litteraturpris" och där uppmärksamheten priset kan generera branschen i stort tycks vara en drivkraft. Detta är säkert en viss drivkraft också för musikaliska akademien samtidigt som dess explicita mål är att "främja tonkonsten och musiklivet" och att "gagna musikkulturen". Frågan är i vilken mån och hur detta kan förenas med bättre marknadsföring – med resultat i form av större kulturellt kapital och intresse inom den kulturella allmänheten? Till exempel, som Brodrej påpekade, skulle man kunna undvika att tillkännage priset samma dag som Augustpriset. Ikväll kan man höra ett nya verk av Jesper Nordin och Malin Bång av KammarensembleNLiljevalchs i Stockholm.

Inga kommentarer: