fredag 2 oktober 2009

World Music Days: etapp 2 Växjö: tema Auditive Cultures

Växjös övergripande tema under festivalen var elektronisk musik, nya medier och ljudkonst. Denna profilering har viss förankring sedan tidigare i CoMA:s verksamhet och inriktning och presenterades nu också genom ett slags sidotema: Auditive Cultures. Inom ramen för detta gav Växjö konsthall en separatutställning med den schweitziske konstnären Pe Lang som både spelar med och bygger skulpturer på användandet av magneter. Utanför konsthallen kunde man uppleva Åsa Stjernas ljudinstallation Sounding Esplanade, och på biblioteket på andra sidan gatan fans Musicalfieldsforevers interaktiva ljudskulptur Searching Voices samt tyske Rolf Giegolds hörlursverk Audioguided. Till detta tema kan man också inräkna Fredrik Olofssons ljud- och videoperformance Machine Listening som framfördes på Rififi. Möjligen kan jag tycka att detta ordentligt tilltagna tema försvann något i den uppmärksamhet konserterna i övrigt fick. Kanske har det att göra med att tydligt utpräglade musikfestivaler fortfarande har svårt att kontextualisera verk som har andra presentationsformer än den rena lyssningskonserten. Följer man en festivals schemalagda program är det lätt att det inte blir tid över till de verk som inte har en bestämd tid för framförande utan finns som kanske öppna eller platsspecifika verk. I Växjö arrangerades även två panelsamtal som jag själv ledde som båda knöt an till temat: ett om digital lagring, arkiv och nya konstformer inom det digitala paradigmet, och ett om ljudkonst, sound art. Seminarierna, framför allt det sistnämnda var ganska välbesökta. Kanske just för att de hade en schemalagd tid och plats. Kanske också tack vare mitt eget Facebooklobbande ... Hur välbesökta installationerna och de övriga ljudverken var är förresten svårt att säga. Det ingår ju i de olika verkformerna att de inte är konserter som framförs vid ett och samma tillfälle. Apropå Facebook. Sista dagen i Växjö fick jag ett meddelande från Göteborgsgruppen av Listen to the World att "Den internationella ljudkonstfestivalen" nu går vidare till Västsverige. Undrar hur många inom ISCM som skulle kalla festivalen för "ljudkonstfestival". I Västsverige, närmare bestämt Göteborg, befinner jag mig för övrigt nu i skrivande stund.

Inga kommentarer: