lördag 14 november 2009

Seminarium för festivalarrangörer i 's-Hertogenbosch.

I s'-Hertogenbosch, eller "Den Bosch", i Brabant, en timmas tågresa från Amsterdam, pågår just nu en av de stora nederländska festivalerna för ny konstmusik, November Music. Där medverkade jag nyss i ett seminarium för festivalarrangörer (trots att jag inte är festivalarrangör själv, men Sverige bör väl ha någon representant tycker jag ;-)). Mötet utgick från en grundproblematik men som snarare betraktades som en positiv utmaning; hur man bär sig åt för att nå fram till publiken och utan att behöva spendera massiva utgifter just på information och marknadsföring. I grund och botten handlar det om att skapa attraktion, och hur gör man då det? Det intressanta är att de flesta festivalarrangörer verkar tämligen överens om att detta med att kunna presentera ett uruppförande av en beställning är långt ifrån vad som utgör grundreceptet för en framgångsrik festival. Kanske inte ens för vad som skulle innebära kvalitet, inte ens internt. För vad bryr sig en publik om egentligen? Att man får höra en massa första framföranden eller att man får höra bra verk? Prestigen kring uruppförandena är något som endast bekommer några få. Istället handlar det om att en festival skall vara en mötesplats för en levande muskikultur och för att utveckla detta handlar det m att samarbeta om beställningar och produktioner.

Inga kommentarer: